08-2016: Tussendoortjes!

08-2016: Tussendoortjes!

Ontbijt, lunch en warme maaltijd eten we vaak allemaal wel. Maar tussendoortjes, zijn die nodig?

En welke tussendoortjes zijn een gezonde keuze?

Voordelen tussendoortjes
Het eten van tussendoortjes heeft een aantal voordelen. Regelmatig iets eten (elke 2,5 – 3 uur) kan bijvoorbeeld snaaien helpen voorkomen. Als je overdag (te) weinig / (te) lang niets eet, kan dat later op de dag een snaaimoment geven. Zie dan maar eens van al die lekkere dingen af te blijven! Bovendien is het dan heel moeilijk om niet te veel te eten. Tussendoortjes kunnen hierbij helpen. Daarnaast heeft het vaak een positief effect op de darmwerking en de stoelgang.

Een tussendoortje hoeft niet groot zijn. Het belangrijkste is dat er iets voedzaams binnenkomt. Bijvoorbeeld een stuk fruit of een boterham. Zo kun je 3 boterhammen voor het ontbijt ook verdelen over 2 bij het ontbijt en 1 tussendoor.

Welke tussendoortjes kan ik het beste kiezen?

Een tussendoortje met voedingsstoffen (vitaminen, mineralen, vezels), dat is het belangrijkste. Levert het tussendoortje bv vezels, dan verzadigd het vaak ook goed, wat weer helpt tegen het snaaien.

Enkele voorbeelden van voedzame tussendoortjes zijn:

  • Fruit
  • Groente (rauwkost) (het kan zijn dat je hier ook nog iets bij moet eten omdat rauwkost weinig calorieën levert)
  • Handje noten (let op, noten zijn erg voedzaam maar bevatten veel calorieën. Neem daarom maar 20 tot 25 gram noten per dag)
  • Schaaltje magere yoghurt/magere kwark met wat muesli of fruit
  • Volkoren cracker met mager beleg
  • Volkoren boterham met mager beleg
  • Een gekookt ei
  • Een halve avocado met wat peper

Ga ongeveer uit van ± 300 - 450 calorieën aan tussendoortjes over de hele dag, per tussendoortje dus 100 – 150 calorieën.

Tip! Probeer zo veel mogelijk te variëren om zo veel mogelijk voedingsstoffen binnen te krijgen. 

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op 'Sluiten' om de cookies te accepteren.