07-2016: Lesje etiketten lezen

07-2016: Lesje etiketten lezen

Je kent het vast wel: in de supermarkt staan en niet weten waar je eigenlijk op moet letten wat betreft productkeuzes.

En juist gezonde boodschappen doen is de eerste stap van gezond eten. Daarom in deze blog een lesje etiketten lezen!

Ingrediënten
Ingrediënten staan altijd in volgorde van hoeveelheid – het eerste ingrediënt zit er het meeste in, van het laatste ingrediënt zit er soms maar een zeer kleine hoeveelheid in. De lengte van de ingrediëntenlijst verschilt nogal per product. Vaak geldt dat hoe meer ingrediënten een product bevat, hoe meer bewerkt het product is. Zo bevat rijstwafel meestal maar twee ingrediënten terwijl een kant- en klare lasagne veel meer. Daarnaast gaat het natuurlijk ook om de soort ingrediënten. Bewerkte producten bevatten vaak een heleboel hulpstoffen, zoals conserveringsmiddelen, aroma’s, verdikkingsmiddelen etc. Sommige hiervan zijn natuurlijk (vitamine C, citroenzuur), een heleboel ook niet. Wil je graag vooral minimaal bewerkte, pure producten eten? Zorg dan dat zoveel mogelijk ingrediënten op de verpakking ingrediënten zijn die je herkent als product op zichzelf. En dus naar de lengte van de ingrediëntenlijst.

Voedingswaarde
Dan ken je vast ook wel het tabelletje met de voedingswaarden. Hierop is bijvoorbeeld te vinden hoeveel kilocalorieën een product bevat en hoeveel koolhydraten, eiwitten, vezels, zout, etc. Veel mensen letten vooral op de hoeveelheid calorieën, maar ook de aparte voedingsstoffen zeggen iets over hoe gezond een product is. Wanneer er van de totale hoeveelheid vet maar een klein deel uit verzadigd vet komt, dan bevat een product dus voornamelijk gezonde, onverzadigde vetten. Of andersom, dan is een product niet zo gezond. Wanneer er op een product staat ‘koolhydraten, waarvan suiker .. gram’, maar er staat geen suiker (in enige vorm) vermeld bij de ingrediënten, dan gaat het om suiker die van nature in het product voorkomt, niet om toegevoegde suiker (dit geldt bijvoorbeeld bij naturel zuivelproducten).  

Waar kan ik nog meer op letten om betere keuzes te maken?

  • Zo min mogelijk toegevoegd suiker
  • Zo min mogelijk zout/natrium
  • Zo min mogelijk verzadigd vet
  • Kies het product met het meest aantal vezels
  • Kies bij voorkeur de meest onbewerkte producten

Hopelijk helpt dit je een beetje op weg om uit al die producten in de supermarkt er de gezondere uit te pikken. Vergelijk producten maar eens in de supermarkt! Zo wordt je bewuster van je aankopen en leer je vanzelf welke de volgende keer het beste op je boodschappenlijstje kunt zetten. Succes!

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op 'Sluiten' om de cookies te accepteren.