12-2015: Tips voor de decembermaand!

12-2015: Tips voor de decembermaand!

Sinterklaas, Kerst, Oud en Nieuw.. Met al die feestdagen is het best lastig op gewicht blijven, laat staan gewicht te verliezen! Maar met deze tips van het Voedingscentrum moet het lukken!

 1. Luister naar je lichaam
Meer is niet altijd beter. Als je voldaan bent, stop dan met eten. Je vervelend voelen omdat je te veel hebt gegeten, kan een domper zijn op de feestvreugde. Luister liever naar je lichaam.

2. Minder gangen, kleinere porties
Bij de planning kun je overeten al voorkomen. Bedenk minder gangen en kleinere porties. Koop niet te veel calorierijke tussendoortjes, zoals chocolade kerstkransjes. 

3. Houd je gewone ritme aan
Veel mensen wijken tijdens de feestdagen af van hun normale ritme. Wil je deze kerst je fit voelen? Probeer dan ook tijdens de feestdagen het ritme van 3 maaltijden per dag aan te houden: ontbijt, lunch en avondmaaltijd. Maaltijden overslaan omdat je bijvoorbeeld een grote lunch verwacht, kan ertoe leiden dat je meer tussendoortjes eet. Voorkom verleidingen.

4. Zet overheerlijke, caloriearme recepten op het menu
Ga je zelf koken? Verzin recepten die je kunt maken met magere ingrediënten. Laat je bijvoorbeeld inspireren door het kerstmenu van het Voedingscentrum. Gebruik liever zure room dan crème fraîche. Ook magere spekblokjes bevatten veel minder calorieën dan gewone spekblokjes. Dat geldt ook voor de magere kaassoorten zoals 30+-kaas of hüttenkäse. Ook van producten zoals mayonaise zijn minder vette varianten te koop. En serveer vooral ook veel verschillende groenten!

5. Bewust kiezen in het restaurant
Ben je in een restaurant en kun je zelf kiezen? Als je op je gewicht wilt letten, let dan eens op wat je bestelt. Gerechten met witte vis bevatten vaak minder calorieën dan gerechten met rood vlees. Witte sauzen (met room) zijn vaak calorierijker dan rode sauzen, en gebonden soepen bevatten meer calorieën dan heldere. Let vooral ook op bij het dessert. Kies liever voor fruit na, of een kopje koffie of thee. Je kunt je toetje natuurlijk ook delen. 

6. Kleine happen, kleine slokjes
Eten met kleine happen kan veel verschil maken. Alleen al door met een kleine lepel te eten, of uit een klein kommetje, voel je je sneller vol. Je hersenen krijgen namelijk meer smaakprikkels te verwerken. Kies ook eens voor een kleiner glas. In frisdrank en sap zitten ongemerkt veel calorieën. En wist je dat het ‘verzadigingssignaal’ bij frisdrank en sap veel slechter werkt dan bij vast voedsel?

7. Beweeg
Tijdens de feestdagen ga je misschien niet naar de sportschool en fiets je niet naar je werk, maar er zijn genoeg andere manieren om actief bezig te zijn. Een mooie winterwandeling of een fiets- of schaatstocht bijvoorbeeld. Kom maar van die bank af! Weten hoeveel beweging genoeg is? Check de  Beweegmeter.

Klik op de onderstreepte onderwerpen voor meer informatie op de website van het Voedingscentrum!

Bron: Voedingscentrum

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op 'Sluiten' om de cookies te accepteren.